Autóbusz utaskiesés kísérleti vizsgálata
A kérdéses időszakban a nem gyakran, azonban súlyos következményekkel járó, menetközbeni autóbuszból történt utaskieséses balesetek indokolták a balesettípus kísérleti vizsgálatát.
A vizsgálatot indukáló konkrét esetben a balra nagyívben kanyarodó szóló autóbuszban álló utas egyensúlyát vesztve a középső ajtó alsó részének esett, melynek rögzítő kereke a vezetősínből kiugrott és az ajtó felfelé kinyílt, majd az autóbuszból ki is esett. A baleset során az utas megsérült, majd később a kórházban elhalálozott.
A balesetben részes autóbusz műszaki állapotának szakértői szemléje, majd ezt követően a balesetben részes járművel megegyező típusú és kialakítású autóbusz baleset helyszínén végzett menetdinamikai vizsgálata és a gyalogos dummyval szintén a balesetkori menetviszonyokra vonatkozó jármű utasterében az elesési –felütközési kísérlet szimulációja. A vizsgálat során nagysebességű kamerák felvételeivel történt az utast helyettesítő gyalogos dummy mozgásának rögzítése és elemzése. A dummyban elhelyezett UDS berendezéssel annak x-y-z tengely mentén kialakuló gyorsulás lefutásának rögzítésére is sor került. A kísérletek során az autóbusz oldalajtó a dinamikus elmozdulása mellett nem nyílott ki, a dummy annak felütközve az utastérben maradt.
Az elvégzett kvázistacionárius erőmérések során az ajtó rögzítő keretében maradt, nem nyílott ki.A vizsgálat során megállapítást nyert, hogy az ilyen kivitelű autóbuszok oldalajtók utas-kiesés megakadályozásának ellenőrzésére ill. egyéb kinyílást ellenőrző vizsgálataira sem hazai sem pedig nemzertközi előírás-szabvány nem rendelkezik. Meghatározható cél volt tehát egy ílyen követelményrendszer és vizsgálati módszer kidolgozása.
Az alkalmazott utas dummy:
Mérőműszer elhelyezés a dummyban: