Haszongépjárművek kedvezőtlen észlelhetősége miatti balesetek vizsgálata
A távolsági forgalomban résztvevő haszongépjárművek éves átlagos futásteljesítménye meghaladja a 100.000 km-t, amelyből az éjszakai közlekedés aránya ca. 30%, amely részesedés a modern logisztikai módszerek alkalmazásával / ,, just in time,, várhatóan tovább fog növekedni. A haszongépjárművek észlelhetőségi kérdései főképpen rossz látás körülmények közötti haladás során jelentkeznek, tehát sötétben, alkonyatkor és rossz időjárási körülmények között. Jó látási viszonyok mellett a haszongépjárművek szignálképe a jellegzetes kontúrok következtében jól érzékelhető. A közlekedő partnerek egyértelműen tudják azonosítani a nagyméretű járművet. A tehergépkocsik azonosítását tehát a kontúrképük alapján végzik a közlekedés más résztvevői. Ugyanezen érzékelés kedvezőtlenül alakul sötétben, vagy rossz látási viszonyok között. Különösen fontos tehát a tehergépjárművek hátsó és oldal részének a jó láthatósága. A modern, gyors személygépkocsik és a náluk sokkal lassúbb haszongépjárművek közötti nagy sebességkülönbség, különösen rossz látási körülmények között súlyos, ráfutásos balesetekhez vezet. Az elvégzett vizsgálat célja az volt, hogy a sötétben és rossz látási viszonyok között történt haszongépjármű balesetek milyen mértékben mutatnak sajátosságokat a természetes nappali fénynél bekövetkezett balesetekkel összehasonlítva. Az értékelés során több mint száz paraméter szerint, számítógépes elemzéssel vizsgáltunk 4363 Magyarországon és Európában történt közlekedési balesetet. A vizsgálatok eredményei alapján ezen paraméterek kb. 15% hozható közvetlen vagy közvetett kapcsolatba a témafelvetésben meghatározott látási viszonyokkal.Az elvégzett kutatás alapján meg lehetett határozni az ilyen jellegű balesetkből származó nemzetgazdasági veszteségek nagyságát, a jellegzetes baleseti partnereket, a meghatározó baleseti okokat, a járművezetői észlelés jellemzői tés a balesetben részes haszongépjármű vizuális észlelhetőségének fokozatait.Parametrizált műszaki és hatékonysági dokumentáció készült az alkalmazható passzív biztonsági megoldásokról.