Tehergépkocsi borulás balesetrekonstrukciós módszerek kidolgozása

A haszongépjárművek eltérő rakomány méretei- tömegei illetve a tehergépjármű műszaki kialakítása miatt bekövetkező legveszélyesebb balesettípus, a lecsökkent menetsatbilitás következményeként a pályaelhagyásos és borulásos balesetek. A változó tömegű és súlypont helyzetű rakományok meghatározó szerepet játszanak a haszongépjárművek menetstabilitási jellemzőinek alakulása során.Nem minden esetben szükséges a rakomány elmozdulása a rakodó felüketen ahhoz, hogy a különben normálisnak minősíthető menetjellemzőjű haladás során valamilyen vezetéstechnikai manőver során a jármű(szerelvény) kritikus , stabilitásvesztés közeli helyzetbe kerüljön. Közös jellemzője ezeknek a baleseteknek, hogy a gépjármű (a legtöbb esetben járműszerelvény) még az út felületén lecsökkent menetstabilitású helyzetbe kerül (a gépkocsivezetőnek hírtelen kormányoznia, illetve fékeznie kell), amelynek során kitér a haladási nyomvonalból, becsuklik (jackknifing) vagy felborul. A kutatás során áttekintettük ezen balesettípus főbb jellemzőit, különös tekintettel a többtagú járműszerelvények műszaki kialakítása, stabilitási szintje és a járművezetők borulást megelőző aktív –passzív szerepének vizsgálatával és ennek során kidolgozásra kerültek a tehergépkocsi borulásos balesetek rekonstrukciójára alkalmas különböző modellekre vonatkozó( merev, rugózott stb.) kvázistacionárius  számítási   módszerek.

   Rugózott felépítmény momentán centrum elhelyezkedése

A rugózott  felépítmény nyomaték viszonyai